De coronacrisis weerhoudt Muna (6) niet van leren
Muna (6) heeft veel plezier in digitaal leren.
Foto: War Child
Voor de coronacrisis ging Muna elke dag naar school op de Veilige Plek van War Child. Door de pandemie hebben alle scholen in Jordanië hun deuren moeten sluiten. “Dit heeft grote gevolgen voor kinderen die al voor veel uitdagingen staan zoals het wennen aan een nieuwe cultuur en wonen op een plek die voor hen helemaal onbekend is”, legt Dana, War Child lerares in Jordanië, uit. “Deze kinderen hebben een stabiele en veilige omgeving nodig, dat was school voor hen.”
Muna ging elke dag naar de Veilige plek van War Child om onderwijs te volgen. Door de coronacrisis is de school gesloten.
Foto: War Child
Isolement
Muna woont met haar ouders en vijf broers en zussen in een caravan van 4 bij 4 meter en deelt haar badkamer met tweehonderd mensen. De angst voor de verspreiding van het coronavirus is groot. Alle gezinnen moeten zoveel mogelijk in hun caravan blijven, met sociale isolatie tot gevolg. “Het leven in isolement heeft een negatieve invloed op het psychosociale welzijn van kinderen.” Ook sociaal-emotioneel lijden kinderen eronder. Dana: “Ze weten vaak niet hoe ze met gevoelens die de coronacrisis met zich meebrengt moeten omgaan, zoals angst, stress en boosheid.”
War Child lerares Dana steunt Muna en het gezin in deze barre coronatijden.
Foto: War Child
Digitaal leren
War Child kijkt niet toe en komt in tijden van crisis met innovatieve oplossingen. Ons onderwijsprogramma gaat gewoon door, maar dan digitaal. Muna ontvangt drie video’s per dag, vijf dagen in de week. De eerste video is een rekenles, de tweede video is een activiteit om te ontspannen en de derde is een Engelse of Arabische les. Daarnaast nemen we elke week contact op met Muna’s ouders om haar educatieve en mentale vooruitgang bij te houden.
Rekenen op een toekomst
Muna doet het goed en heeft veel plezier in het digitaal leren. “Toen we door het virus de school moesten sluiten, vergat Muna wat ze voor de pandemie had geleerd en werd ze teruggetrokken. Angst en stress overheersten", vertelt Dana. "Tijdens de digitale lessen begint ze zich alles te herinneren en leert ze nieuwe dingen. Langzaam krijgt ze haar zelfvertrouwen weer terug.”
Voor veel kinderen zoals Muna is er nog een lange weg te gaan. Maar we gaan ervoor. We passen overal ons normale onderwijs aan. Dat is extreem hard nodig. Geen kind wordt vergeten. En daarbij is extra hulp noodzakelijk. Elk kind in oorlog rekent op een toekomst. Kunnen ze ook op jouw hulp rekenen? Doneer nu.