Dankzij TeamUp op School bloeit Gaina (9) op
De negenjarige Gaina vluchtte een halfjaar geleden naar Nederland en doet sindsdien mee aan TeamUp op School
Foto: Julie Hrudova
Voor kinderen zoals Gaina zijn er nieuwkomersklassen waar zij de taal leren en wegwijs worden
Foto: Julie Hrudova
Een nieuwe school in een nieuw land
Speciaal voor kinderen zoals Gaina zijn er nieuwkomersklassen. Hier leren zij de Nederlandse taal, en wordt er alles aan gedaan om kinderen zich zo snel mogelijk thuis te laten voelen - na alles wat zij hebben meegemaakt. Zo ook op basisschool De Regenboog in Zoetermeer. Om de kinderen ook psychosociale steun te bieden, doen de kinderen iedere week mee met TeamUp op School, ons programma samen met Save the Children en UNICEF Nederland. Sinds een halfjaar doet Gaina hieraan mee.
Zorgen vergeten
Dankzij TeamUp op School kunnen kinderen zoals Gaina door middel van spel en beweging even al hun zorgen vergeten. Op De Regenboog geven drie leerkrachten iedere woensdag TeamUp aan kinderen uit drie schakelklassen. Leerkracht Nathalie vertelt waarom zij zo graag TeamUp wilde geven op haar school: “We hebben onszelf voor het TeamUp-programma aangemeld omdat een ander programma bij ons op school al erg gericht is op taal. Daarom zochten we iets voor de sociaal-emotionele ontwikkeling waarbij je non-verbaal met kinderen activiteiten kunt doen.”
TeamUp maakt het verschil
Het programma is ontwikkeld voor gevluchte kinderen en kinderen met een migratie-achtergrond van 6 tot 12 jaar. Spelenderwijs leren zij omgaan met hun emoties, werken zij samen met anderen en krijgen zij meer zelfvertrouwen.
Nathalie merkte al snel verschil bij de kinderen die wekelijks meedoen met TeamUp: “Sommige kinderen kwamen heel stil en teruggetrokken binnen en wilden in het begin niet meedoen met een sessie. Na een paar weken zagen we dat ze enorm enthousiast uit zichzelf meededen.”
Als TeamUp-trainer en leerkracht merkte Nathalie al snel verschil bij de kinderen die wekelijks meedoen met TeamUp
Foto: Julie Hrudova
Vooral Gaina (9) had al snel baat bij TeamUp. Ze kwam stilletjes binnen, maar is volgens haar docent 'opgebloeid'
Foto: Julie Hrudova
Gaina bloeit op
Vooral bij Gaina (9) was deze transformatie goed te zien. Nathalie: “Ze was in het begin zo verlegen. Ze durfde weinig, want ze sprak de taal niet. Ze kwam niet goed mee met de lessen, maar tijdens de TeamUp-sessies zag je dat ze enthousiaster werd. Ik zag haar echt opbloeien en vrolijker worden.”
Als je aan Gaina en haar vriendinnetje vraag wat zij van TeamUp het leukst vinden antwoorden ze in koor “ALLES!”. Ze zijn beiden nog geen half jaar in Nederland en komen uit verschillende werelddelen. “In mijn land deden we niet veel spelen, alleen huiswerk maken en soms sporten, vertelt Kery (11) uit Colombia. Na TeamUp ben ik altijd meer blij.”
Als je aan Gaina en haar vriendinnetje vraag wat zij van TeamUp het leukst vinden, antwoorden ze in koor “ALLES!”
Foto: Julie Hrudova
De twee meiden vinden TeamUp veel leuker dan gym. Nathalie vertelt dat dit komt doordat TeamUp echt een andere dynamiek heeft. “Het enthousiasme bij TeamUp is groter, ze vragen er ook echt naar: Juf, gaan we vandaag weer TeamUp doen? Dat vragen ze niet op een gymdag.”
Thema als rode draad
Bij TeamUp wordt er iedere week gewerkt met een thema, zoals vriendschappen, samenwerken of een ander helpen. Het thema van die week vormt de rode draad in alle lessen, vertelt Nathalie. “We hangen de vaardigheidkaart van het thema op het bord en kiezen een routine uit die we gedurende de dag een aantal keer terug laten komen zodat de leerlingen bij de sessie al weten hoe die routine gaat. Een mooie manier om ook tussen de lessen door even de gedachten te kunnen verzetten.”
Bij TeamUp staat elke week in het teken van een thema zoals vriendschap, samenwerken of een ander helpen
Foto: Julie Hrudova
Het thema van die week vormt de rode draad in alle lessen, vertelt leerkracht Nathalie
Foto: Julie Hrudova
Elke week een nieuwe kippendans
Het leukste TeamUp spel vinden de meiden ‘Annemaria Koekoek’ en ‘De Kippendans’. Dat laatste beaamt leerkracht Nathalie lachend: “Elke keer komen ze weer met een andere variant van de kippendans die de kinderen zelf hebben bedacht. Dat is zo leuk om te zien.”
“Het leukste bij TeamUp en op School vind ik dat als iets niet lukt dat dan de juf zegt; dat maakt niet uit. De volgende week lukt het wel,” aldus Kery.
*De namen in dit artikel zijn vanwege veiligheidsredenen gefingeerd