Ali (12) grijpt zijn kans om te leren

Door de al twaalf jaar durende burgeroorlog in Syrië zijn zo’n 2,5 miljoen kinderen hun land ontvlucht. Ruim een derde van hen heeft geen toegang tot onderwijs. Dat heeft grote gevolgen voor hun ontwikkeling, ook emotioneel. Ali heeft wél de kans gekregen om te leren en die pakt hij dan ook met beide handen aan…
Ali, a participant child in War Child programmes in Jordan

Ali, 12 jaar, rende regelmatig weg van de informele school waar hij altijd naar toeging. “Ik had altijd het gevoel dat alles op school toch zinloos was."

Foto: Michael Jessurun

"We waren altijd maar onderweg"

Een hele Syrische generatie kinderen is opgegroeid met niets anders dan geweld en ontheemding. De aanhoudende crisis heeft een diepgaande invloed op hen: zij hebben gedwongen hun huizen en scholen moeten verlaten. De emotionele schade is verschrikkelijk.

Het verhaal van Ali is kenmerkend voor vele gevluchte Syrische kinderen. Als jochie van twee moest hij met zijn familie zijn vaderland ontvluchten. “We waren altijd maar onderweg”, herinnert hij zich. “Uiteindelijk kwamen we in Jordanië aan. We woonden eerst in Al Jafr, op maar liefst drieduizend kilometer van huis. Sinds zes jaar verblijven we nu hier in Azraq City”, vertelt Ali.

Uitdagingen in de klas

Het voortdurend onderweg zijn maakte van Ali een rusteloos en ongeduldig jongetje. Hij rende regelmatig weg van de informele school waar hij altijd naar toeging. “Ik had altijd het gevoel dat alles op school toch zinloos was. Dus rende ik maar weg. Mijn vader was woest toen hij dat ontdekte.”

Wij werken in Jordanië met gevluchte kinderen om hen voor te bereiden op het basis- en vervolgonderwijs. Dat doen we met psychosociale steun. Veerkracht en concentratie staan daarin centraal. Volgens Ali heeft deze steun hem psychologisch erg geholpen toen hij eindelijk een echt klaslokaal van binnen zag.

“Onze facilitator hielp mij enorm om de letters te begrijpen. Ik besefte dat de lessen eigenlijk helemaal niet zo moeilijk waren. Nu leer ik door een boek te pakken en korte verhalen te lezen. Ik vind het fantastisch om te lezen en dingen te onderzoeken.”

“Nu leer ik door een boek te pakken en korte verhalen te lezen. Ik vind het fantastisch om te lezen en dingen te onderzoeken."
Ali, 12 jaar uit Syrië
Ali, a participant child in War Child programmes in Jordan and his family

Ali's vader was woest toen hij ontdekte dat zijn zoon niet naar school ging

Foto: Michael Jessurun

War Child's Can't Wait to Learn Programme provides quality education to thousands of children like Ali

Ali leert nu via ons innovatieve onderwijsprogramma Can’t Wait to Learn. “Ik geniet nu volop van school!”

Foto: Michael Jessurun

Leren door te spelen

Ali leert ook via ons innovatieve onderwijsprogramma Can’t Wait to Learn. Hij en zijn vriendjes krijgen kwaliteitsonderwijs door het spelen van leerspellen op tablets. De leermodule is gekoppeld aan het officiële onderwijssysteem van Jordanië. Via Can’t Wait to Learn verbeteren Ali en miljoenen andere kinderen hun lees- en rekenvaardigheden.

Dit alles heeft Ali nog leergieriger gemaakt dan hij al was. “Het programma is echt leuk”, glimlacht hij. “Soms is het een uitdaging, maar ik leer er zoveel van. De afbeeldingen zijn mooi ontworpen en jonge en oudere kinderen kunnen ervan genieten.”

Volgens Ali heeft Can’t Wait to Learn hem in staat gesteld om nieuwe vrienden te maken. Maar ook om rustiger van binnen te worden. “Ik weet nu hoe ik andere mensen kan ontmoeten, vriendjes kan maken”, vertelt hij trots. En heel belangrijk: “Ik geniet volop van school!”

“Can't Wait to Learn is echt leuk. Soms is het een uitdaging, maar ik leer er zoveel van."
Ali, 12 jaar uit Syrië

* De naam van Ali is voor zijn eigen veiligheid gefingeerd.