In Oeganda is spelen en leren hetzelfde
Wat is de situatie in Oeganda?
In korte tijd is Oeganda het land met de op drie na grootste hoeveelheid vluchtelingen in de wereld geworden. De meesten van deze vluchtelingen - maar liefst 1 miljoen - komen uit Zuid-Soedan. Hiervan zijn meer dan 60% kinderen op schoolleeftijd. Talloze obstakels staan hun toegang tot onderwijs in de weg: een gebrek aan infrastructuur, te weinig leraren, taalbarrières... Het project Can't Wait to Learn, dat kinderen door middel van tablets laat leren, kan in deze context kinderen het kwalitatieve onderwijs bieden waar ze het recht op hebben. Het doel? Meer dan 20.000 kinderen bereiken tegen 2020.
Nieuwe context, nieuwe uitdagingen
Voor de eerste keer bereikt Can't Wait to Learn met het programma in Oeganda ook kinderen uit verarmde gebieden. Zij hebben vrijwel geen onderwijs gehad - ook niet voordat ze vluchtten. Een evaluatie in 2017 over de behoeften van kinderen, verzorgers en leraren in drie verschillende gemeenschappen bracht een aantal nieuwe uitdagingen naar voren:
- Er is wijdverspreide (visuele) ongeletterdheid
- Er is vrijwel geen toegang tot informatie en ICT, met als gevolg vaak extreme isolatie
- Er zijn hoge verwachtingen over de functie van de school als bron van kennis
- Conflict blijft een rol spelen in de persoonlijke relaties van kinderen
Kinderen worden betrokken bij het ontwerp van het spel
Foto: War Child
Wiskunde leren door te spelen in Oeganda
Foto: War Child
Kinderen centraal in het project
Zoals altijd staan de verhalen, tekeningen en feedback van kinderen centraal bij het ontwerpen van de lesomgevingen. Zo werden de kinderen in Oeganda vanaf het eerste moment betrokken bij de ontwikkeling van het educatieve spel en de verhaallijnen. Hun feedback werd gebruikt door lokale artiesten en internationale ontwikkelaars om een spel te ontwerpen dat in de lokale omgeving en context past.
Voorbereiding en implementatie
Vanaf eind 2017 werden de eerste voorbereidingen getroffen met de Norwegian Refugee Council (NRC) en het kantoor van War Child in Oeganda. Naast het uitvoeren van lokale evaluaties en het in elkaar zetten van het project werden er ook praktische maatregelen genomen, zoals het verbouwen en verbeteren van de onderwijscentra. Het project is in coördinatie met het Ministerie van Onderwijs en Sport opgezet om ervoor te zorgen dat het aansluit bij de nationale strategie van Oeganda en het bredere antwoord op de vluchtelingencrisis.
In het begin is het nog een beetje lastig, maar al snel hebben de kinderen de smaak te pakken
Foto: War Child
Spelend leren rekenen sinds mei 2018
In mei 2018 begonnen kinderen van een onderwijscentrum van de NRC en een aangrenzende basisschool het educatieve spel voor het eerst te spelen. Trainingen voor leraren en het ondersteunende ICT-team zijn ook georganiseerd. Het spel dat kinderen wiskunde helpt leren zal naar verwachting in meer dan elf onderwijscentra in vijf vluchtelingenkampen uitgegeven worden. Dit alles verloopt in samenwerking met Save the Children, Finn Church Aid en de NRC.
In 2019 ook leren lezen
Sinds het najaar van 2018 zijn samen met de verschillende partners voorbereidingen aan de gang voor de ontwikkeling van een ‘reading game’. Kinderen op meerdere locaties in Oeganda zullen in 2019 dankzij Can’t Wait to Learn niet alleen leren rekenen, maar ook lezen.
Speel met ons mee
In een vluchtelingencrisis die onderbelicht is maar wel tot de snelstgroeiende ter wereld behoort, zijn de ambitieuze doeleinden van dit project cruciaal. We vragen organisaties om contact met ons op te nemen en mee te doen met Can't Wait to Learn. Kinderen in Oeganda hebben net als alle kinderen recht op kwalitatief en speels onderwijs. Deze generatie van kinderen kan niet langer wachten.
Meer over dit project
Can't Wait To Learn
Meer dan 32 miljoen kinderen uit conflictgebieden in de wereld zien nooit een leraar. Omdat er in hun land oorlog is of was. Of omdat ze gevlucht zijn. Daarom ontwikkelde War Child een innovatieve lesmethode: Can’t Wait to Learn, samen met internationale en Nederlandse projectpartners.
Naar website