Een kijkje in de klas bij ‘Can’t Wait to Learn’ in Jordanië
Leren lezen en rekenen met educatieve spellen op tablets
Foto: Hussein Al Amoudi
Zarqa is één van de oudste Palestijnse vluchtelingenkampen in Jordanië. Door de verouderde voorzieningen in het kamp is het voor kinderen in het kamp moeilijk om onderwijs te volgen. Can’t Wait to Learn (CWTL) - onze innovatieve lesmethode op tablets – helpt deze kinderen op flexibele en effectieve manier leren.
De school in het vluchtelingenkamp is onder leiding van de Palestijnse vluchtelingenorganisatie UNRWA van de Verenigde Naties. Eind 2018 begon de school met het gebruikmaken van onze Can't Wait to Learn-methodiek. Sindsdien geven docenten en kinderen aan het gevoel te hebben meer te leren, vooral in vergelijking met de traditionele lesmethodes.
Leren door spelen
Door Can't Wait to Learn kunnen kinderen in conflictgebieden doorgaan met leren rekenen en lezen. Met het letterlijk draagbare systeem krijgen kinderen de mogelijkheid om onderwijs te volgen, zelfs als er geen klaslokaal of docent meer is. De leerdoelen van CWTL zijn afgestemd op het officiële nationale onderwijscurriculum en goedgekeurd door het Jordaanse Ministerie van Onderwijs. Samen met met Ministerie hebben we daarnaast trainingen en coachingstrajecten voor leraren ontwikkeld.
Op maat gemaakt
Wat bedoelen we met 'op maat gemaakt' onderwijs? Om ervoor te zorgen dat de kinderen zoveel mogelijk leren van de educatieve spellen, is het belangrijk dat zij zich kunnen herkennen in de spellen. Daarom werken wij samen met lokale illustrators die aan de hand van verhalen, tekeningen en inbreng van kinderen een passende digitale leeromgevingen ontwerpen. Zo worden de kinderen tijdens het spelen ondergedompeld in een leeromgeving die hun eigen omgeving weerspiegelt. Hun eigen wereld in tabletformaat, hoe 'echter', hoe beter.
Wat vinden de kinderen er zelf van?
Kinderen en hun docenten in Zarqa zijn enthousiast over hun nieuwe lesmethode. Elke schooldag gebruiken ze de tablets. Een paar keer per week maken de kinderen maken lees- en rekenopdrachten. Eén kind vertelde ons dat ze nu meer leert, omdat ‘je sneller kan leren met tablets en de antwoorden duidelijk zijn’.
De aanwezigheid van de leerlingen is toegenomen sinds het gebruik van de CWTL-lesmethode. Volgens een docent is dit te wijten aan het plezier dat de kinderen beleven aan het gebruik van de tablets. Ook zorgt het programma ervoor dat kinderen onderling meer samenwerken.
Inmiddels krijgen meer dan 2000 kinderen Arabische lees- en rekenlessen in Jordanië - dankzij Can’t Wait to Learn.