Thuisonderwijs: het nieuwe normaal. Maar werkt het?
29 juli 2021
Expertise opbouwen
De komende maanden ontwikkelen en testen wij samen met drie andere organisaties – Porticus, NYU's Global TIES for Children en UNHCR's Humanitarian Education Accelerator (HEA) – een prototype om het leren van kinderen te beoordelen, zowel thuis als in de klas. Ons gespecialiseerde onderwijsteam werd speciaal gevraagd om mee te werken aan dit project vanwege hun expertise in het ontwerpen en implementeren van educatieve spellen voor Can’t Wait to Learn. Veel van de kinderen die War Child steunt, groeien op in oorlogsgebieden en vluchtelingenkampen – vaak in gebieden waar geen scholen of leraren meer aanwezig zijn. Can't Wait to Learn probeert deze kloof te overbruggen met kwalitatief onderwijs op tablets.
Nu door de pandemie veel meer kinderen de mogelijkheid op goed onderwijs in een klaslokaal is ontzegd, is de behoefte aan effectief digitaal onderwijs sterk toegenomen.
Tool ontwikkelen
Een tool die het leerproces van kinderen beoordeelt – hoe werkt dat precies?
Samen met de andere expertorganisaties ontwikkelen wij een tool die leerkrachten en begeleiders kunnen inzetten om de vooruitgang van kinderen te beoordelen, evenals hun sociaal-emotionele vaardigheden (SEL). De tool bevat individuele beoordelingen voor wiskunde, lezen en SEL in groep 1, 2 en 3.
Ook heeft de tool ingebouwde spelelementen in het beoordelingsproces, om het gebruik ervan aantrekkelijk te maken voor kinderen. In het gepersonaliseerde dashboard voor leerkrachten kunnen zij op elk moment het prestatieniveau van leerlingen inzien.
De tool die het leerproces van kinderen beoordeelt is gebaseerd op ons Can't Wait to Learn-programma
Foto: Irene Galera
Tijdens de piek van de wereldwijde lockdowns konden 1,6 miljard kinderen niet naar school
Foto: Hanna Noori
Wij laten geen kind achter
Het meten van de impact en effectiviteit van digitale hulpmiddelen op leerprestaties is van groot belang om ervoor te zorgen dat geen enkel kind achterblijft in de nasleep van de coronapandemie. De inzichten van deze tool stellen leerkrachten in staat onderwijsprogramma’s en ondersteuning op maat te bieden.
Net zoals ons Can’t Wait to Learn-programma, is de tool ontworpen om overal te kunnen functioneren – of het nu gaat om een stadsappartement, een afgelegen huis of een tent in een vluchtelingenkamp. De tool kan ook worden gebruikt door ministeries van onderwijs en onderwijzers om hun eigen evaluaties vorm te geven.
Samen met onze partners bereiden wij ons op dit moment voor op het testen van de tool onder leerkrachten, verzorgers en kinderen (7-12 jaar) in Jordanië, om er onder andere voor te zorgen dat de inhoud de omgeving en ervaringen van kinderen goed weergeeft.
De toekomst van onderwijs tijdens Covid-19
Onze ambities zijn groot. We willen niet alleen dat onze tool een referentiemodel wordt om de doeltreffendheid van onderwijs op afstand te meten; we hopen ook dat onze holistische aanpak op grotere schaal wordt overgenomen door de sector ‘Onderwijs in Noodsituaties’ (Education in Emergencies, EiE).
"Sociaal-emotioneel leren, of beter gezegd; de vaardigheden die kinderen ontwikkelen om het goed te doen op school en in het leven, zijn in deze moeilijke tijden nóg belangrijker geworden", zegt Kahina Boulegroun, projectleider bij War Child. "Vertrouwen kinderen op hun eigen kunnen om verschillende vakken onder de knie te krijgen? Hoe gaan ze om met fouten en uitdagingen? Dat zijn enkele van de vragen waar de tool antwoord op zal geven."
Meer weten? Lees hier het Engelstalige blog van HEA (Humanitarian Education Accelerator).