Een golf positieve TeamUp-energie door Sri Lanka
Vandaag doen de kinderen mee aan een TeamUp-sessie
Foto: Marcel van der Steen
Vandaag is alles anders
"Zo heb ik mijn leerlingen nog nooit gezien", zegt Mala lachend. Het is dinsdagmiddag, we staan bij het speelveld van een middelbare school in Batticaloa in Sri Lanka. Ik sta naast Mala, en samen kijken we naar haar leerlingen. "Normaal gesproken zijn 'mijn kinderen' tijdens dit laatste schooluur moe en hebben ze veel moeite met concentreren. Het liefst willen ze zitten en kletsen, en dat gebeurt dus ook veel. Maar,” zegt ze, “vandaag is alles anders.” Vandaag doen Mala's leerlingen mee aan een TeamUp-sessie. De kinderen zijn uitgelaten, rennen en springen op het speelveld, samen lachend en spelend.
TeamUp door heel Sri Lanka
De middelbare school in Batticaloa is één van de locaties in Sri Lanka waar TeamUp de komende tijd lokale partnerorganisaties, trainers en begeleiders kennis laat maken met onze methodologie. Deze week komen alle begeleiders-in-spé bij elkaar om het programma in actie te zien. Geen lange, theoretische trainingen, maar vooral veel praktijkervaring: leren door te ervaren. De TeamUp trainingsprincipes voor deze week zijn dan ook: ‘we do, we model, we care’.
“Vandaag is alles anders.” Vandaag doen Mala's leerlingen mee aan een TeamUp-sessie
Foto: Marcel van der Steen
En nu in het echt
Het is een spannende week voor de trainers en begeleiders. Alles wat ze de afgelopen tijd hebben gelezen, gezien en geleerd, gaan ze nu zelf uitvoeren. Stuk voor stuk zullen zij een TeamUp-sessie begeleiden voor een groep van kinderen tussen de zes en zeventien jaar. Aangezien de meesten van hen TeamUp-sessies zullen gaan uitvoeren op basis- en middelbare scholen en als naschoolse activiteit in veilige plekken in dorpen, is dit speelveld bij een middelbare school in Batticaloa de ideale oefenlocatie.
Het is de beurt aan twee begeleiders-in-spé, Adityan en Nirmala. Gisteren hebben zij de sessie voorbereid en uitgetest op collega’s; vandaag mogen ze echt aan de slag met de groep veertienjarigen - met de assistentie van twee andere begeleiders. Zodra de kinderen het speelveld op komen lopen, ebben hun zenuwen weg. Adityan en Nirmala leggen het eerste spel vlot uit. De kinderen komen in beweging en al snel klinkt er gelach en gejuich. Het ijs is gebroken.
Kinderen in Sri Lanka groeien op met de erfenis van een jarenlange burgeroorlog
Foto: Marcel van der Steen
Routines creëren structuur
Adityan en Nirmala weten de juiste toon en structuur te vinden, met de hulp van routines zoals bepaalde klapritmes, korte liedjes en bewegingen. Zo weten de kinderen wanneer iets begint en eindigt en kunnen de begeleiders de groep snel bij elkaar brengen en tot stilte manen, zonder er om te hoeven vragen. Het spel ‘inhaalbal’ is een grote hit. Fanatiek gooien de kinderen ballen en moedigen elkaar aan om sneller en sneller te gooien, om zo de bal van het andere team in te halen. De eerste zweetdruppels verschijnen op de lachende gezichten.
Grenzeloos enthousiasme
Mala staat versteld. Op haar gezicht bespeur ik een mengeling van enthousiasme, verbazing en blijdschap. Naast het speelveld staat een mangoboom – geen overbodige luxe op deze zonnige, warme dag. In de schaduw van de boom staan twee stoelen, voor kinderen die even een rustmoment willen. Tijdens deze TeamUp sessie blijven de stoelen echter onbezet.
Gekleurde pionnen geven het einde van het speelveld aan, maar het enthousiasme (en daarmee de worpen van de spelers) is grenzeloos. Soms belandt de bal op het dak van een schuurtje en volgen tientallen ogen de bal, totdat deze eraf rolt, opgevangen wordt en weer van hand tot hand gaat. Ook de mangoboom krijgt af en toe een bal te verduren, maar gelukkig blijven de mango’s vooralsnog hangen.
Onze TeamUp-activiteiten geven de kinderen plezier, ontspanning en houvast
Foto: Jeppe Schilder
Dankzij vaste routines weten de kinderen tijdens de TeamUp-sessie waar zij aan toe zijn
Foto: Jeppe Schilder
Niet je stem, maar je bewegingen laten spreken
Als goed observerende TeamUp-begeleider krijg je een schat van informatie over de kinderen, tijdens de spellen, maar juist ook tijdens momenten van rust, demonstratie en instructie. Hoe maken de kinderen groepjes als daar om gevraagd wordt? Wie helpt gelijk mee de materialen opruimen? Welke lichaamshoudingen nemen kinderen aan tijdens een rustmoment? Helpt een kind een gevallen klasgenoot overeind?
"Als leerkracht heb ik vandaag wat nieuws geleerd”, zegt Mala enthousiast. Ik vraag haar waar ze op doelt. “We hebben stopsignalen nodig, verschillende routines die in beweging worden uitgevoerd. Elkaar bedanken, iemand een compliment geven, duidelijk maken dat een activiteit begint of eindigt. Ik heb geleerd dat je niet perse je stem hoeft te gebruiken, maar dat het beter kan werken om je bewegingen en acties te laten spreken.”
Na afloop van de TeamUp-sessie houden de begeleiders een kort evaluatieronde
Foto: Marcel van der Steen
Positief afsluiten
Na drie kwartier is het einde van de sessie aangebroken. Nirmala en Adityan gebaren de kinderen dichterbij te komen en samen met de groep zetten ze de afsluiting in. Ademhalingsoefeningen, gevolgd een korte evaluatie met de vragen: “Hoe voel je je? En wat vond je van de TeamUp sessie?” Na een laatste bewegingsroutine bedanken de kinderen de begeleiders en lopen ze in een rij achter hun leerkracht Mala aan, richting de tafel met bekers water.
De leerlingen hebben deze dinsdag anders dan normaal afgesloten. Ik hoop dat ze in de toekomst elke dinsdag - of nog beter, elke dag - zo positief kunnen afsluiten. Aan Mala zal het niet liggen. "Ik wil dit met mijn collega’s delen, zodat we verder kunnen bouwen aan een betere wereld”, vertelt ze mij. Met licht bezwete schooluniformen en haren die een beetje door de war zitten, gaan de kinderen huiswaarts. Ze praten en lachen. Een golf positieve energie stroomt door de straten van Batticaloa.