Ons jaarverslag 2023: Resultaten in woord en beeld

4 juli 2024

hero-jaarverslag-2023
“Hoewel onze blik altijd op de toekomst is gericht, is het ook belangrijk om stil te staan bij behaalde resultaten. Wat ging goed, maar vooral, wat moet beter?”, zegt Ernst Suur, directeur War Child Nederland. “Alleen dan zijn we in staat kinderen in oorlog en geweld het allerbeste te bieden: een hoopvolle toekomst.” Lees hier meer over in ons jaarverslag.

Even wat afstand nemen van de waan van de dag: daar is een jaarverslag ideaal voor. Wie er doorheen bladert en de foto’s bekijkt, zou denken dat we in een zorgeloze wereld leven. We zien kinderen in hun kracht, want daar geloven wij in. Maar laat je niet misleiden: achter die glimlach gaat een wereld van oorlog en geweld schuil.

Combinatie van psychosociale steun, onderwijs en bescherming

Het afgelopen jaar bereikten we maar liefst 761.378 kinderen en volwassenen in dertien landen direct met onze bekende combinatie van psychosociale steun, onderwijs en bescherming. “Natuurlijk is dat nog lang niet genoeg. Op dit moment leven 468 miljoen kinderen met de gevolgen van geweld en gewapende conflicten”, vertelt Ernst. De wereld kent momenteel een van de zwaarste geweldsescalaties in de moderne geschiedenis. Dat zagen we vorig jaar onder meer terug in Oekraïne, Soedan en Gaza.

Ondanks dat humanitaire hulp maar mondjesmaat Gaza kon bereiken, konden we toch snel in Rafah voedsel, kleding en hygiënekits uitdelen. Ook boden we op beperkte schaal psychosociale steun. Het was bij lange na niet genoeg, maar we deden wat we konden.

“Onze gedachten waren voortdurend bij de kinderen en hun families, maar ook bij onze collega’s die zonder adempauze medische en psychosociale steun bleven bieden. De helse omstandigheden hebben enorm veel invloed op iedereen gehad."
Ernst Suur, directeur War Child Nederland

Krachten gebundeld

Te midden van alle noodsituaties waren we gelukkig in staat om met hulp van onze Friends, bedrijven, partners en vele anderen veel geld op te halen: maar liefst 50,7 miljoen euro.

Er was ook positieve energie door een structurele interne verbetering. “Door de jaren heen zijn er diverse onafhankelijke War Child-organisaties van start gegaan. Allemaal met het doel kinderen in oorlogs- en conflictgebieden te steunen”, zegt Ernst. Daar is nu een einde aangekomen. De geboorte van de War Child Alliance was een feit. “Het werd tijd om onze krachten te bundelen. Ik geloof heilig in die nieuwe aanpak.” Samen hebben we simpelweg meer impact.

Achter elk cijfer een verhaal

Ten slotte, het jaar 2023 was ongekend zwaar en heftig. Achter alle cijfers, foto’s en woorden in ons jaarverslag zitten verhalen. Verhalen van kinderen op de vlucht. Kinderen die familie hebben verloren. Of kinderen die niet slapen door inslaande bommen en granaten. Maar ook verhalen van hoop en troost. Van een glimlach op het gezicht, ondanks alles.

En daar blijven wij ons 24/7 voor inzetten. “Bij War Child doen we er ook dit jaar weer alles aan om kinderen en hun families een veilige plek te bieden. Want we weten dat als we op tijd met de juiste hulp komen, kinderen sterk genoeg zijn om oorlog te overwinnen en weer durven dromen van een toekomst”, aldus Ernst.