Innovatief e-learning programma bestrijdt golf van vroegtijdige schoolverlaters in Libanon
3 februari 2022
Steeds meer voortijdige schoolverlaters
Uit een nieuwe analyse van UNICEF blijkt een zorgwekkende toename in het aantal voortijdige schoolverlaters in Libanon. Tegelijkertijd daalde het aantal inschrijvingen in het reguliere onderwijs van 60% in 2020-2021 tot 43% in het nieuwe schooljaar.
Waarom? Omdat basisbehoeften zoals voedsel en medicijnen gewoonweg opraken. Uit het rapport blijkt dat meer dan vier op de tien jongeren in Libanon hun beperkte gezinsbudget aan deze essentiële zaken uitgeeft. Ondertussen wordt hun kans op een betere toekomst op de lange baan geschoven, omdat gezinnen op alle fronten worstelen om de crisis te overleven.
Door de coronapandemie zijn de problemen verergerd. Ondanks een nationale versoepeling van de coronamaatregelen is het aantal kinderen dat naar school gaat gestagneerd. Kinderen en jongeren die zich opnieuw inschrijven krijgen bovendien te maken met wekenlange wachtlijsten, waardoor de aantrekkingskracht van geld verdienen - hoe weinig het ook is - steeds groter wordt.
Met ons flexibele e-learning programma kunnen kinderen in Libanon ondanks de crises doorleren
Foto: War Child
Aanpassen om uitdagingen het hoofd te bieden
In het eerste jaar van de coronapandemie waren wij - net zoals talloze organisaties wereldwijd - gedwongen veel van onze programma's aan te passen. Ook ons innovatieve e-learning programma Can't Wait to Learn nam een wending: we moesten alle zeilen bijzetten om de educatieve spellen te kunnen bezorgen aan kinderen en jongeren in lockdown.
Nu passen we ons opnieuw aan - alleen zo kunnen we kinderen en jongeren in Libanon helpen de vele uitdagingen het hoofd te bieden. Uitdagingen in de vorm van wekelijkse en soms dagelijkse stroomuitval, een stressvolle leeromgeving thuis en een gebrek aan tijd om te leren - nu steeds meer jongeren op onregelmatige tijden in zware sectoren gaan werken.
Thuis leren en ondersteunen
Om aan de onderwijsbehoeften tegemoet te komen, hebben wij onze 'Can't Wait to Learn @ Home'-versie verder aangescherpt en ontwikkeld. Een steeds belangrijker element is de psychosociale steun en leerbegeleiding die ons team van begeleiders geeft, evenals een gemakkelijk te volgen handleiding die ouders en verzorgers kunnen gebruiken om hun kinderen extra steun te bieden.
Met 'Can't Wait to Learn @ Home' krijgen kinderen de kans om ondanks de crisis hun lessen voort te zetten
Foto: War Child
In 2021 namen bijna twaalfduizend kinderen in Libanon deel aan Can't Wait to Learn @ Home
Foto: War Child
Vrienden Majid en Sahar leren en werken samen
In een vluchtelingenkamp in de Bekaa-vallei - ook wel het 'vergeten kamp' genoemd vanwege de afgelegen ligging en het verwaarloosde onderhoud - is de impact van de crisis tastbaar. Zo ook voor de vrienden Majid (12) en Sahar (13), die zich door de stressvolle situatie vaak boos en verdrietig voelden. Ze begonnen steeds meer ruzie te maken.
Toen zij op het hoogtepunt van de lockdown de kans kregen om mee te doen aan ons 'Can't Wait to Learn @ Home'-programma, twijfelden ze geen seconde. Via de mobiele telefoon van hun ouders ontvingen Sahar en Majid instructies. "De begeleiders konden de kinderen niet persoonlijk ontmoeten", vertelt Lamia Douaihy, Technisch Onderwijsmedewerker voor Can't Wait to Learn in Libanon. "Dus gebruikten we WhatsApp. Het voordeel daarvan was dat dit de ouders aanmoedigde om hun kinderen te helpen en samen te werken."
De vreugde van Can't Wait to Learn
En samenwerken deden ze. "Ik zag een sterke band ontstaan tussen moeder en kind, maar ook tussen het hele gezin", vervolgt Lamia. "Ze stonden vroeg op, maakten samen hun lesmateriaal klaar en volgden de liedjes en animatiefilmpjes; eenstemmig meezingend."
"Dit is de echte vreugde van Can't Wait to Learn. Sahar en Majid leren niet alleen lezen en schrijven en wiskundeproblemen oplossen, ze ontwikkelen ook de sociale en emotionele vaardigheden om de jonge volwassenen te worden die ze willen zijn."
In 2021 namen 11.651 kinderen in Libanon deel aan Can't Wait to Learn @ Home. 1.793 Kinderen speelden de educatieve spellen thuis op tablets. 9 858 Kinderen namen deel via andere middelen, zoals een telefoon, een SD-kaart of een online link, zodat ze ondanks de crisis konden blijven leren.