Tabletprogramma Can't Wait to Learn nu onderdeel van noodonderwijs Oekraïne
26 september 2022
Co-creatie, curriculum en cultuur
Kinderen in oorlog moeten zo snel mogelijk de controle over hun leven terugkrijgen en hun toekomst weer kunnen opbouwen. Dat is cruciaal. Toen de Oekraïense regering onze steun vroeg bij het ontwikkelen van een noodonderwijsprogramma, gingen wij hard aan de slag. Dankzij Can't Wait to Learn, ons digitale, op spellen gebaseerde leerprogramma voor onderwijs in noodsituaties, krijgen sinds 2012 al meer dan 59.000 kinderen in conflictgebieden les. Ons tabletprogramma overbrugt de onderwijskloof die conflicten creëren, biedt kinderen lessen van topklasse en sluit aan bij de leefwereld van de kinderen met educatieve spellen op maat.
Wereldwijd krijgen sinds 2012 al meer dan 59.000 kinderen onderwijs dankzij ons Can't Wait to Learn-programma
Foto: Ralph Dargham
In korte tijd ontwikkelden wij samen met het ministerie van onderwijs een Oekraïense versie van Can't Wait to Learn
Foto: Purva Tsai
Can't Wait to Learn voor kinderen uit Oekraïne
In slechts drie maanden tijd ontwikkelden we een Oekraïense versie van Can't Wait to Learn. Samen met het ministerie van onderwijs en onderwijsdeskundigen in Oekraïne creëerden wij een onderwijsprogramma van hoge kwaliteit dat qua context en inhoud aansluit op het Oekraïense curriculum. Met de hulp van Oekraïense kinderen en kunstenaars ontwierpen wij een leerwereld waarin zij hun land en cultuur herkennen - en die hun dromen weerspiegeld.
Dankzij deze 'co-creatie' zien kinderen zichzelf en hun omgeving terug in de educatieve spellen. Hoe zij lezen, praten en leren. Zo kunnen kinderen die ontheemd zijn binnen Oekraïne én hun leeftijdgenoten die het land zijn ontvlucht, leren op een voor hun herkenbare manier. Met woorden, geluiden, beelden en inspiratie uit hun eigen land.
Tabletonderwijs via mobiele downloads
Ook heeft de samenwerking geleid tot een drastische verbetering in de toegankelijkheid en schaalbaarheid van Can't Wait to Learn. Dat is belangrijk, omdat het tabletonderwijs beschikbaar moet zijn voor kinderen binnen én buiten Oekraïne. Samen met partners konden wij in korte tijd een direct downloadbare versie van de Can't Wait to Learn-applicatie ontwikkelen.
Vanaf vandaag kunnen leerkrachten en verzorgers Can't Wait to Learn downloaden op hun Android- en iOS-apparaten via de App Store en Google Play. In Oekraïne zullen leraren in klaslokalen en informele leeromgevingen begeleiding krijgen in het gebruik en het beheer van de app.
Leraren en zorgverleners die ‘Can’t Wait to Learn: Oekraine’ gebruiken, waar dan ook, kunnen http://www.primary.org.ua/ bezoeken voor overige informatie en begeleiding. Dankzij deze ontwikkeling kunnen wij met ons lesprogramma snel véél meer kinderen bereiken die zijn getroffen door een conflict - met name vluchtelingen die buiten hun landsgrenzen wonen. Zo kunnen kinderen Can't Wait to Learn thuis, op school en in de gemeenschap gebruiken wanneer onderwijs op afstand de veiligste en beste optie is.
Dankzij de mobiele versie van Can't Wait to Learn kunnen wij nóg meer kinderen die zijn getroffen door conflicten bereiken
Foto: Merel Sas
Samen staan voor succes
Can't Wait to Learn's innovatieve, digitale spelonderwijs begint met het afstemmen van doelstellingen en kwaliteitsstandaarden. Dit doen wij vooraf, tijdens en achteraf samen met ministeries en andere partners. Snel handelen, goed luisteren, waar nodig aanscherpen en in goed vertrouwen samenwerken staat voor ons centraal. Omdat Can't Wait to Learn gegrond is in wetenschap, is het programma ontworpen om telkens een stapje beter te worden. Elke iteratie van Can't Wait to Learn wordt op maat gemaakt. Wij evalueren en verbeteren onze resultaten en methodes continu, om tegemoet te komen aan (nieuwe) behoeften van kinderen in crisissituaties. Hierdoor zijn en blijven onze digitale lesprogramma's contextueel relevant, op het curriculum afgestemd en - uiteindelijk - leerzamer en boeiender voor kinderen.
En terwijl we prioriteit geven aan de context, hebben we ontdekt dat Can't Wait to Learn ook bijzonder universeel kan zijn. In Jordanië hebben we bijvoorbeeld Can't Wait to Learn ontwikkeld voor zowel Jordaanse kinderen als gevluchte Syrische kinderen. Terwijl de spelomgeving zich richt op Jordanië, herkennen beide groepen kinderen zich in de beelden en verhalen. In Oeganda ontwierpen wij het spel voor Oegandese kinderen en Zuid-Soedanese kinderen. Later bleek het spel ook Congolese vluchtelingen in het zuiden van het land te helpen met lezen en rekenen.
Wij evalueren de resultaten - en verbeteren de spellen waar mogelijk - om kinderen zo goed mogelijk te helpen
Foto: Irene Galera
Onderzoek toont aan dat Can't Wait to Learn een positief effect heeft op het psychosociale welzijn van kinderen
Foto: War Child
Can't Wait to Learn kan worden gebruikt voor hybride onderwijs, inhaalonderwijs, versneld onderwijs, informeel onderwijs, op school en thuis. Kinderen in - en gevlucht uit - conflictsituaties die leren met Can't Wait to Learn maken enorme sprongen. In Soedan gingen kinderen bijna twee keer zo snel vooruit met rekenen en 2,7 keer beter lezen in vergelijking tot het leerprogramma van de regering. In Libanon verbeterden de kinderen hun wiskundescore met 16,5% in slechts twaalf weken. In Tsjaad leerden kinderen in 4,5 maand 50% meer dan hun leeftijdsgenoten in het reguliere onderwijs - en hun vooruitgang was zelfs nóg hoger voor meisjes.
Naast goede schoolprestaties blijkt uit onderzoek dat Can't Wait to Learn een meetbaar positief effect heeft op het psychosociale welzijn van kinderen. Dit is met name van levensbelang voor kinderen in conflictgebieden - en daarom een essentieel onderdeel van deze interventie.
Noot voor de redactie
Op 26 september komen het Oekraïense Ministerie van Onderwijs en Wetenschap, Osvitoria en War Child Holland bijeen voor de lancering van de Can't Wait to Learn-applicatie in Kiev. War Child Holland directeur, Ramin Shahzamani en Senior Adviseur Can’t Wait to Learn, Kate Radford zijn aanwezig en beschikbaar voor interviews. Dmytro Zavgorodniy van het Oekraïense Ministerie van Onderwijs en Wetenschap en Zoya Lytvyn van Osvitoria zijn ook aanwezig en beschikbaar voor interviews die dag.