Economiestudenten in actie voor War Child
Docent Arno: "Ik wilde een maatschappelijke kant geven aan het vak Commerciële Economie"
Foto: Sandra Ruhe
In zes weken tijd organiseren studenten aan de Haagse Hogeschool verschillende evenementen voor War Child
Foto: Sandra Ruhe
Marketing voor het goede doel
“We geven dit vak al tien jaar. Commerciële Economie is meestal vooral bezig met het bedrijfsleven en winstmaximalisatie, maar je kunt marketing ook inzetten om een goed doel te promoten. Ik vond het belangrijk om het een maatschappelijke kant te geven”, vertelt Arno. Jarenlang waren NPO Serious Request en het Nederlandse Rode Kruis hun vaste partner, maar vanaf dit jaar is dat War Child.
Het klikte vanaf het eerste moment. “Als merk oogt War Child heel sterk. Het wil zich laten zien en iets toevoegen aan de wereld. Het verhaal is duidelijk, de inhoud uiteraard wat ingewikkelder. Maar het heeft weinig meer nodig dan de naam War Child. Dat zegt genoeg”, aldus de docent Commerciële Economie.
De studenten leren stap voor stap hoe zij een event op touw zetten: van brainstorm tot sponsorplan
Foto: Sandra Ruhe
Docent Arno: “Alles gebeurt onder hoge druk. Het is voor de studenten een enorme hoeveelheid werk"
Foto: Sandra Ruhe
Van brainstorm tot actiemaand
En dan de praktijk. De studenten – in groepjes van vier – hebben zes weken om een event te organiseren. “Alles gebeurt onder hoge druk. Het is voor hen een enorme hoeveelheid werk. We nemen ze stap voor stap mee in het proces van evenementorganisatie. Brainstormen, twee concepten uitwerken, pitchen bij externe partijen. Dan nog een communicatie- en sponsorplan schrijven. Vervolgens beoordelen wij alles en geven een go om het ook echt te gaan doen!"
Het leverde uiteindelijk zes totaal verschillende evenementen op: van voetbaltoernooien en feesten tot jeugd- en kinderactiviteiten. Allemaal met als thema ‘Monsters onder je bed’. De aftrap van het vak werd door War Child gegeven. Vanaf moment één is het dan ook meteen duidelijk waarom en voor wie de studenten het doen. Tijdens de actiemaand hielp War Child ook met allerlei tips en mogelijkheden om het nog meer de uitstraling van de organisatie te geven. “We zijn ook met een aantal studenten op het kantoor van War Child geweest. Daar hebben we activiteiten gedaan die ze inzetten met kinderen. De studenten vonden dat indrukwekkend om te voelen en te zien.”
De studenten organiseerden zes evenementen: van voetbaltoernooien en feesten tot jeugdactiviteiten
Foto: Sandra Ruhe
Arno wil laten zien dat onderwijs dé plek is om te starten als je verandering in de wereld teweeg wilt brengen
Foto: Sandra Ruhe
Onderwijs voor verandering
Zelf deed Arno ooit vrijwilligerswerk met straatkinderen in Tanzania. Een leerzame periode met soms ook heftige ervaringen. Het heeft hem mede gevormd tot wie hij nu is. Met dit vak wil Arno laten zien dat onderwijs dé plek is om te starten als je een verandering in de wereld teweeg wilt brengen. Gelukkig zijn veel studenten dat met hem eens, dat blijkt ook dit jaar weer. In totaal haalden zij tot dusver € 4193,- op voor kinderen in oorlog.
#goedbezig voor kinderen in oorlog
Arno en de studenten van De Haagse Hogeschool zijn #goedbezig voor War Child. Ben jij geïnspireerd geraakt door hun bijzondere steun? Kom dan ook in actie op een manier die bij jou of jouw onderneming past. Want alleen sámen halen we de oorlog uit een kind.
Met hun fondsenwervende acties haalden de studenten van de Haagse Hogeschool € 4193,- op voor kinderen in oorlog
Foto: Sandra Ruhe