Échte held(in) op sokken: Guts & Gusto's limited edition 'War Socks'
Eigenaar Henrike ontwikkelde Guts & Gusto's limited edition War Socks - een mooie actie voor kinderen in oorlog
Foto: Sandra Ruhe
“We dachten: waar zijn we goed in? Producten maken waar mensen blij van worden. Het werden sokken!"
Foto: Sandra Ruhe
War S*cks
Speciale sokken voor War Child. “We dachten: waar zijn we goed in? Dat is producten maken waar mensen blij van worden, marketing en het enthousiasmeren van anderen. Uiteindelijk kwamen we met sokken. Twee maten, drie kleuren. Heel simpel eigenlijk. We hebben er veel gemaakt, maar als ze op zijn, produceren we gewoon bij.” De sokken zijn zowel online in de Guts & Gusto-webshop als in hun acht winkels door het hele land te koop.
Betekenisvol ondernemen
Ondernemen is mooi, maar iets betekenen voor een ander is minstens zo inspirerend. Ruim een jaar geleden richtte Henrike de Guts Foundation op. De focus ligt uitsluitend op kinderen. “Ik heb zelf twee kinderen van vijf en acht jaar. Mijn broer ook. Zij hoeven zich nergens zorgen over te maken en hebben zo’n zorgeloos leven in Nederland. Maar ja, dat geldt natuurlijk niet voor kinderen in oorlog.”
Zoveel mogelijk kinderen helpen
Ze heeft er een heldere kijk op. “In oorlog zijn het de jonge mannen en vrouwen die het leger in moeten omdat er een paar oudere mensen zijn die ruzie met elkaar maken, maar níet met elkaar durven te vechten. En uiteindelijk zijn daar onschuldige kinderen het slachtoffer van. Een oorlog kunnen we niet stoppen, maar laten we proberen zoveel mogelijk kinderen in ieder geval te helpen.”
Pionierend piratenschip
Het klikte meteen tussen haar bedrijf en War Child. “Wij zijn een georganiseerd piratenschip en doen alles zelf. We proberen heel veel uit, gebruiken veel data bij het maken van beslissingen, maar doen uiteindelijk vooral wat goed voelt en zijn daardoor ook erg wendbaar. Dat pionieren zie ik ook terug bij War Child. Wat dat betreft behoren we echt tot dezelfde bloedgroep.”
Smaakt naar meer
De lancering van de sokken valt samen met War Child’s campagne ‘Oorlog is erfelijk'. De gehele opbrengst (min de productiekosten) van de sokkenverkoop gaat rechtstreeks naar War Child. Het lijkt nu al naar meer te smaken. “Als dit een succes wordt, gaan we gewoon verder met elkaar,” belooft Henrike glimlachend.
Henrike van Guts & Gusto: "Als de War Socks een succes worden, gaan we gewoon verder met elkaar"
Foto: Sandra Ruhe
#GoedBezig voor War Child
Henrike en Guts & Gusto zijn #goedbezig voor War Child. Ben jij geïnspireerd geraakt door hun bijzondere steun? Word ook Business Friend of kom in actie op een manier die bij jouw onderneming past. Want alleen sámen halen we de oorlog uit een kind.