Onderzoek de sleutel tot effectieve programma’s voor kinderen in oorlog
(In)direct kinderen in conflictgebieden helpen
Hoe een kind zich ontwikkelt in een oorlogssituatie wordt voor een groot deel bepaald door zijn of haar directe familie, vrienden, leerkrachten en gemeenschap. Hun ‘ecosysteem’. Om de veerkracht van kinderen in conflictgebieden te versterken en hun welzijn te vergroten, ontwikkelt ons onderzoeksteam een gelaagd systeem van methodes. Door deze holistische aanpak verlagen wij de risico's voor kinderen en versterken wij de beschermingslaag om hen heen.
Kinderen in een oorlogssituatie hebben recht op passende steun
Foto: Jeppe Schilder
Ondersteuning van kinderen, ouders, leerkrachten en gemeenschap
Kinderen hebben recht op bescherming, onderwijs en andere ondersteuning om zich te ontwikkelen en kansen te creëren. Onze aanpak richt zich op een mix van psychosociale steun, bescherming en onderwijs. In ons gelaagde systeem van methodes richten twee programma’s zich specifiek op kinderwelzijn; de andere programma's richten zich vooral op de sociale omgeving van kinderen. Voordat wij onze methodes op grotere schaal inzetten, ontwikkelen; onderzoeken; testen; en evalueren wij deze zorgvuldig. Zo geven wij kinderen en hun omgeving in conflictgebieden de juiste steun.
Wij bieden ondersteuning aan kinderen in conflictsituaties, maar ook aan hun leerkrachten, ouders en gemeenschappen
Foto: Jeppe Schilder
Wij stimuleren de veerkracht van kinderen in oorlogssituaties
Foto: War Child
Passend voor elk kind: zo doen we dit
Elk kind, elke familie, elke gemeenschap is verschillend en vraagt om een passende aanpak. Dat is hier in Nederland zo, maar ook in gebieden waar oorlog heerst. Voordat we starten in een nieuwe gemeenschap, bespreken wij de situatie zorgvuldig. We kijken welke programma’s geschikt zijn en welke eventueel aangepast moeten worden - en hoe precies. Daarnaast onderzoeken wij welke mogelijke barrières toegang tot onze programma’s kunnen beperken. Stigma’s of discriminatie kunnen bepaalde groepen buitensluiten en moeten worden geadresseerd. Zo proberen we met een passende aanpak iedereen te bereiken.
Hoe reageert het brein van een kind op oorlog?
Oorlog laat sporen na bij kinderen; fysiek én mentaal. De fysieke impact is makkelijk te herkennen - een verwoeste school, gescheurde kleding of een brandend dorp. Het is de psychologische impact op het kinderbrein die meer vragen oproept.
Hoe reageert een kinderbrein op oorlog?
Onze onderzoeker Kenneth legt uitKwaliteit
Wij ontwikkelen, onderzoeken, testen én evalueren onze programma’s zorgvuldig. Zo weten we zeker dat wat wij doen werkt. Lees hier hoe wij de kwaliteit van onze programma's handhaven.